dinsdag 8 november 2016

Hou vol

Het was 1981 toen ik merkte het verlangen om het Evangelie, wat ik toen al ruim 14 jaar had gehoord in de kerk, de zondagsschool en de tienergroep, te delen met anderen. Ik was enthousiast en verlangend om anderen bekend te maken wat en waarom geloof.  



Tegelijkertijd merkte ik dat er hindernissen op mijn weg lagen. Uit eigen kracht kon ik het niet. Het Evangelie is een kracht van God tot behoud. Die kracht kwam niet van mij, maar van God om anderen er mee aan te raken en in vuur en vlam te zetten. In een bijzondere ontmoeting met God gingen mijn ogen hiervoor open.  

Ik merkte als ik aan de slag ging als mens, het mij steeds moeilijker werd om vol te houden en er over te praten. Ik liep echter persoonlijk helemaal vast. God wilde het in mij doen. Hij wachtte op mij dat ik mij aan Hem overgaf 

Ik mag getuigen vanaf dat ik kind was, dat God altijd Degene was, Die mijn aandacht trok en door moeilijke perioden van mijn leven heen heeft geholpen Hij is trouw, dat kan ik van mijzelf als mens niet zeggen. Het is Zijn grote onverdiende gunst, genade dat ik vandaag hier in Wapenveld mag staan.  

Wanneer we kijken wat Paulus te melden heeft over hoe het Evangelie naar de niet-Joden, heidenen langs te de Middellandse zee gekomen is. Dan zegt hij in het gedeelte wat wij met elkaar hebben gelezen : Het goede nieuws is voor ons allemaal, geef daarom niet op! Het is juist daarom dat hij de Efezebrief schrijft om duidelijk te maken, dat mensen niet zomaar bij elkaar komen. Het is Gods voornemen om hen door de gemeente van Jezus Christus heen bekend te maken met de Goede Boodschap.  



Efeze 3: 12 Door ons geloof in Jezus kunnen wij vol vertrouwen en zonder vrees naar God  
toe gaan.  Hoe kun je deel krijgen aan een geloof dat vol vertrouwen is en zonder vrees? God wil het geloof als een geschenk in ons leven geven. We mogen het met open armen ontvangen. Het is als een krachtbron,  waarbij we het niet van onszelf hoeven te blijven verwachten, maar God wordt en is dan de bron van ons leven.  

Daaruit kun je kracht en vertrouwen puttenGebrek aan vertrouwen en geloof doet een mens heel snel stoppen. Juist als je er toch niet op kunt vertrouwen. Dan is geloof niet meer dan een filosofie met een ideologie van mensen, die mooie praatjes en gedachten verspreid. De wereld zit vol met oude en nieuwe gedachten. Maar ze leiden ons niet (allemaal) naar God. Vaak verleiden ze ons en trekken onze aandacht zo, dat we God vaarwel zeggen.  

Daarom dat we een Blijde Boodschap mogen eigen maken en waar kan te verkondigen door Jezus te leven. Het Evangelie als het ware handen en voeten geven in de praktijk elke dag door het te doen. We hoeven Jezus niet te imiteren door Hem na te praten en te doen alsof. Maar we mogen in navolging oppakken wat Hij ons heeft geleerd en dat in toepassing brengen in alle delen van ons leven. Door te doen wat Hij zegt, gaan we de Waarheid van Gods Woord in ons eigen leven ontdekken en zien 

Dan gaan ook anderen ontdekken en zien dat wat wij geloven, niet een verzinsel is van mensen, maar onze bron is God. Van Hem Die is en Die was en Die komen gaat. En blijft in eeuwigheid Dezelfde is, op Wie kunnen vertrouwen.  Paulus sprak over het Evangelie van Jezus Christus en leerde de mensen hoe te leven. Maar Hij liet ook het  Evangelie zien, door het te leven in navolging van Jezus. Al was er veel tegenstandhij gaf niet op. Hij keek naar Jezus, die met het vooruitzicht van de dood Zijn Missie niet had opgegeven, maar het heeft volbracht. Met de woorden, die Hij riep aan het kruis : Het is volbracht.” Dat deed voor jou en mij.  



Jezus sprak hierover met Nicodemus en verteld waarom Hij naar deze wereld was gekomen:  “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.” - Johannes 3: 16 Doordat Hij onze zwakheden, ziekten en zonden heeft gedragen en heeft overwonnen over de dood, mogen wij leven vanuit Zijn genade. En zoals Psalm 103 zegt : Prijst de Heer voor alle geweldige dingen, die Hij aan mij heeft gedaan en vergeet niet één van Zijn zegeningen. (Dat is vrij vertaald)  

Door het geloof heb je toegang tot de schatten van Gods Koninkrijk. Deze zijn zonder Jezus, als jouw persoonlijke Heer en Verlosser, verborgen. Maar als je Jezus in je leven hebt leren kennen, mag je net als Paulus ervaren dat de verborgenheid van de verblinding verdwijnt en wij de beloften van God mogen ontdekken en ontvangen .  



Geloof is een geschenk van God. Hij wil het geven, omdat Zijn verlangen is om Zichzelf aan ieder mens bekend te maken. Romeinen 5 : 1 en 2 –  Wij zijn dus als rechtvaardigen aangenomen op grond van ons geloof en leven in vrede met God, door onze Heer Jezus Christus. 2 Dankzij hem hebben we door het geloof toegang gekregen tot Gods genade, die ons fundament is, en in de hoop te mogen delen in zijn luister prijzen we ons gelukkig. 

Als een mens hoop heeft, heeft het perspectief. Er zijn lichtpuntjes, waar je naar mag kijken, ook al gaat alles anders in je leven dan verwacht. God heeft dit geloof als een anker gegeven en vastgezet in onze ziel. De plaats waar onze gedachten en gevoelens met ons op de loop kunnen gaan. De plaats waar we vaak hele andere voorstellingen in onze gedachten maken, dan dat het in werkelijkheid is. Daar waar we makkelijk opgeven en er mee stoppen. Daar wil God met Zijn licht in ons leven schijnen.  

Efeze 3: 13 Geef dus alsjeblieft de moed niet op, nu ik moet lijden omdat ik jullie het goede nieuws heb verteld. Wees er liever blij over, want jullie zijn erdoor gered. De les die Paulus doorgeeft aan de gelovigen van Efeze is: Wat er in ons leven ook gebeurt, wij alles mogen blijven zien in verbinding met de Heer Jezus ChristusBuiten Hem is er geen hoop, vergeving, vreugde en toekomst. Onze verbondenheid met Jezus zal ons voor verbittering bewaren. Dan overwinnen we ook teleurstellingenPaulus had erover kunnen gaan treuren, dat hij niet meer vrij en actief voor zijn Heer bezig kon zijn. Maar wat zie je? Juist in zijn gevangenschap schrijft hij brieven, die wij in de Bijbel hebben. De brief aan de Efeziërs is er een van.  



Paulus ziet zijn bediening als verkondiger van het Evangelie niet iets waar hij mee is opgezadeld en er mee in de problemen komt. Hij ziet het als een kostbaar geschenk om dit te mogen doen en zoekt voortdurend bij voorspoed en tegenstand een weg om dit zo optimaal te kunnen doen. Voor hem was het glas niet half leeg om door de tegenstand en problemen er mee op te houden, maar zag het juist als een aanmoediging. Zijn houvast was het geloof in Jezus Christus.  

Wat is mijn / jouw houvast in dit leven? Ben jij net als ik door moeilijke perioden heen gegaan. Misschien zit je er nog midden in en zegt het geloof je minder dan in tijden dat het beter met je ging. God is niet veranderd. Hij is Dezelfde, gisteren, vandaag en altijd. Hij wil tegen jou zeggen : Geef het niet op, ook al veranderen er zaken en situaties in je leven. Ik ben een Vader, die heel veel van je houdt. Als je mij vraagt zul je, antwoord krijgen. God is een Hoorder en Verhoorder van gebeden.  

Hij is niet verder weg dan een gebed.” Een uitspraak van Michael W. Smith. Psalm 50 : 15 – “Roep Mij aan in de dag van benauwdheid; Ik zal u eruit helpen en u zult Mij eren.” Dat is een belofte van God in de Psalmen, die wij hardop in ons gebed tot God mogen noemen. Spreek uit wat God ook jou heeft gegeven in Zijn Woord. Jezus zegt : Bid, en u zal gegeven worden; zoek, en u zult vinden; klop, en er zal voor u opengedaan worden. – Mattheus 7:7 

Jezus laat zien dat God als Vader te vertrouwen, wanneer Hij zegt: Uw Vader, Die in de hemelen is, zal goede gaven geven aan hen die tot Hem bidden – Mattheus 7 : 11 Dat is de reden waarom wij zeker mogen weten, dat deze woorden ook voor ons zijn. God heeft het goede met je voor. Ook al lijkt alles tegen je te zeggen: Stop er maar mee, wat je ook probeert, het is zinloosJezus is de reden dat wij niet voor de leugens van de boze hoeven te kiezen, die ons wil roven uit Gods hand, maar juist mogen weten dat God ons in Zijn hand houdt. Daar ben je veilig en vertrouwd.  

Voorbeeld van Corrie ten Boom : Zij liet zien dat wij (duim) verborgen zijn in Christus (vuist) in God (andere hand) Geef niet op, maar kom tot Hem. Hij is een beloner voor wie Hem ernstig zoeken. - Hebreeën 11:6 



Geen opmerkingen: