zaterdag 10 november 2012

Trinitatis - Feest van de Drie-eenheid


Johannes 3:1-21

Trinitatis – feest van de Drie-eenheid. Een feest dat volgt op het Pinksterfeest, waarop de belofte die Jezus had gedaan en was voorzegt in het o.a. In het boek  Joel dat de Heilige Geest zou komen. In het Oude Testament zien we dat alleen koningen, profeten en priesters werden aangegrepen door de Geest van God.

Rondom de  geboorte en de doop van Jezus (Johannes de Doper)  werd een stilte van 400 jaar doorbroken.  De woorden van de profeten waren wel opgeschreven maar er was niet meer een profeet opgestaan om namens de Heer te spreken tot de mensen. Wel leefden de mensen in de verwachting van de Messias, Verlosser. Deze Messias, Jezus Christus,  was anders dan de mensen hadden verwacht. Kwam deze hen verlossen van de overheersing van de Romeinen of had Hij andere plannen.

De Joden in die tijd leefden vanuit de overleveringen van verhalen en de rollen van Mozes, profeten en koningen. En in deze situatie komt Jezus. Hij kwam en predikte de boodschap van het Koninkrijk van God. Dat deed Jezus vanuit de opdracht van de Vader, zoals Hij ook zelf zegt in dit gedeelte van Johannes 3 dat Hij gezonden is. En in de kracht van de Heilige Geest. Dat zien we dat wanneer Jezus gedoopt wordt door Johannes de Doper, dat de Heilige Geest op Hem neerdaalt als een duif. Er werd over hem gezegd: Nooit heeft een mens zo gesproken als deze Mens. Johannes7:46

Terwijl het nacht was kwam er een man, een rabbi, naar Hem toe met de naam Nicodemus. Wat Hij als eerste zegt over Jezus: Rabbi, wij weten dat U van God gekomen bent als leraar, want  niemand kan deze tekenen doen die U doet,   als God niet met hem is. Johannes 3:2
Deze rabbi Jezus leerde op een andere manier en met autoriteit.

We zien dat de naam van Nicodemus betekend: overwinnaar van het volk. Maar op de manier dat hij naar Jezus toekwam lijkt het alsof hij niet komt  als een overwinnaar. Of misschien wel? Het was misschien voor hem een hele overwinning om bij Jezus te komen. Het was strikt verboden om met deze Jezus om te gaan en als leider van het volk zelfs met je vragen te gaan komen. Hij maakte als leider van het volk, deel uit van de Hoge Raad oftewel het Sanhedrin.

Zijn toenadering en ‘sympathie’ voor Jezus is daarna ook vanuit deze groep nog altijd in alle talen over gezwegen. Later zien we dat Nicodemus ook de man is voor Jezus opkomt als er gesproken wordt over hem te veroordelen: Veroordeelt soms onze wet de mens, als zij hem niet eerst hoort en kennis genomen heeft van wat hij doet? Johannes 7:51 En  het is Nicodemus die zorgt voor de Mirre en Aloë bij Jezus’ begrafenis om Hem een eervolle begrafenis te geven.

Nicodemus nam de tijd die rabbi’s wel meer gebruikte in de avond om te studeren om  een vraag aan Jezus te stellen en met Hem te praten.  Het was een hele hobbel die hij moest nemen om naar Jezus toe te gaan. Dat kunnen wij ook ervaren in ons leven dat wij over drempels heen moeten stappen van wat men om ons heen vindt van geloven in Jezus Christus. Onze omgeving kan signalen afgeven over bepaalde dingen die je wel en niet kan doen. Een soort sociale controle,  die bepaald wie jij moet zijn.

Vergelijkbaar zien we op de middelbare scholen terug komen. Tieners willen graag erbij horen. Dan past het niet dat je uit de toon valt met de manier waarop je kleed en praat. De kracht van het groepsgebeuren is groot.  Je wilt bijvoorbeeld niet gezien worden met je ouders. Je wilt graag stoer zijn en er op lijken dat je alles voor elkaar hebt. Dat hebben veel volwassenen ook. Terwijl je misschien net als Nicodemus met je geloof niet zichtbaar voor anderen, de  dingen doet. Bidden voor je eten op school en werk, anderen zouden daar aanstoot aan kunnen nemen en de spot met jou en je geloof kunnen drijven.  Dat je naar een kerk gaat mogen misschien  anderen niet weten. Voor jongeren kan dit een zwaar punt zijn om er  bij te willen horen.  

Bij het nazoeken van de naam van Nicodemus is er nog een betekenis :  Een vreesachtig mens die niet voor zijn mening durft uit te komen. Hier wordt hij dan beoordeeld op zijn uiterlijk gedrag en niet op wie hij is. Jezus ontmoet Nicodemus en behandelt hem naar zijn waarde en plaats. Hij spreekt hem aan als de “leraar van Israel”. 

Een man die naar zijn afkomst, opleiding en positie zou moeten weten waar Jezus het over heeft. En dat blijkt dus niet zo te zijn. Nicodemus kon er niet om heen. Deze rabbi was anders. Wat was dat nou wat Jezus bedoelde met de wedergeboorte. Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Hij kan toch niet voor de tweede keer in de schoot van zijn moeder ingaan en geboren worden?  Johannes 3:4 Hij dacht aan de biologische ordening die God in de natuur had gegeven.

Terwijl Jezus hier spreekt van “anôthen” wat betekent : “van boven geboren” worden. Hiermee doelt Jezus op de Heilige Geest. Terwijl Nicodemus bij “anôthen” denkt aan de betekenis van “opnieuw geboren” worden.

Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:  Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan.   Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Johannes 3:5 en 6 Jezus laat hier zien dat er een verschil is in de natuurlijke afkomst en vandaar uit hoe een mens doet, denkt en is. Een verschil van oorsprong. God is de bron van leven. Want bij U is de bron van het leven; in Uw licht zien wij het licht. Psalm 36:10  

Jezus kwam dus met een hele andere invalshoek. En dat verwoord Hij als volgt: Waarachtig, ik verzeker u: Wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. Vers 11 Ons : Vader, Zoon en Heilige Geest. Is dat niet hetzelfde probleem waar wij in onze huidige maatschappij, die uit gaat van wetenschap en technologie. Er wordt dan gezegd: Eerst zien en dan geloven. En dit terwijl de wetenschap in oorsprong begon vanuit geloof.

Jezus draait het om. Eerst geloven en dan zien. Geloof ontvangen we van God. Paulus zegt in Efeze 2:8. Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u,  het is de gave van God;

De Heilige Geest is gekomen om de Waarheid van God en Zijn Woord aan ons bekend te maken. Johannes 14:26  Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam,  Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.  De boze is gekomen, net als de slang in het hof van Eden bij Adam en Eva, met halve waarheden en dus hele leugens. Toen zij er op in gingen kwam er zonde, schaamte en dood in deze wereld.

De boze, de slang, verdraait zaken naar zijn eigen hand om ingang te vinden in een mensen leven. Net als Jezus daarover zegt in Johannes 10, het gedeelte over de Goede Herder, dat hij komt om te stelen, te roven en te vernietigen. Hij komt niet als Jezus om een goede boodschap te brengen. Hij is de brenger van slecht nieuws, wat geen nieuws is. Hij doet alsof en als je er op ingaat, neemt hij je te grazen.

 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft,  zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden, 15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat,  maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:14 en 15

Hier komt Jezus op het belangrijkste van het geheel: Net als de slang in de woestijn moet de Zoon des mensen verhoogd worden. Waarom? Het volk dat uit Egypte was geleidt had gezondigd tegen God. In de woestijn waar ze door  gingen waren slangen gekomen, die de Israelieten beten en er staat dat er velen werden gedood. Er was een levensbedreigende situatie. Door naar de slang te kijken die van koper was gemaakt en op een staak was gezet, werd hun leven behouden. Een beeld van wat Genesis al verwoord: Genesis 3:15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.

De slang zal schade willen aanrichten aan de mens. Er is vijandschap tussen de vrouw en de slang. In het Nieuwe Testament zien we dat de gemeente van Jezus Christus de vrouw / bruid  wordt  genoemd. Door de kruiziging en de opstanding uit de dood is de kracht van de zonde : de dood van zijn kracht ontnomen. Hierdoor is de weg open om vrij naar God te gaan. De scheiding tussen de mens en God door de zonde is weg. De aanklacht tegen de mens en mij als één van hen in het bijzonder is nietig verklaard door het offer van Jezus aan het kruis van Golgotha. En is dan juridisch gesproken geen recht meer aan de kant van de boze om de mens op te eisen.

Jesaja 53 : 11b en 12
Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen. 12 Daarom zal Ik Hem veel toedelen, en machtigen zal Hij verdelen als buit, omdat Hij Zijn ziel heeft uitgestort in de dood,  onder de overtreders is geteld, omdat Hij de zonden van velen gedragen heeft en  voor de overtreders gebeden heeft.

Jezus is in onze plaats gestorven. Dit kon Hij doen omdat Hij in Zijn leven had NOOIT had  gezondigd. Hij was door de Vader gezonden met deze missie om de mens met God de Vader te verzoenen. De Heilige Geest stond Jezus bij in Zijn bediening.

Verder zegt Jezus in Johannes 10: 10 Ik ben de deur der schapen. Wie mij binnenkomt zal behouden worden. En dat is ook wat er staat in Johannes 3:16. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, opdat een ieder die gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Dat is de reden waarom de Herder van de schapen naar ons is toegekomen. God houdt van ons mensen. In Johannes 3:17 staat dat Jezus niet is gekomen om ons te veroordelen.

Hij wil ons te brengen van een donkere plaats waar we net als Nicodemus met onze vragen zitten, brengen naar Zijn koninkrijk van Licht. Hij kwam in de wereld als het Licht. Daar spreekt Jesaja 9:1  Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien. Daar spreken we over rondom de Kerst, als we de geboorte van Jezus gedenken.

Als er zaken zijn in ons leven die het licht niet kunnen verdragen, kunnen we er mee blijven lopen en vinden we het misschien moeilijk om bij God te komen. Dan doet Jezus de uitnodiging in Mattheus 11:28 Kom tot Mij allen die vermoeit en belast zijt en Ik zal jullie rust geven.

Misschien moet je net als Nicodemus over een drempel heen.  En toch als je het doet, zal je ontdekken dat God met Zijn liefde ons genade verleent op grond van het offer van Jezus aan het kruis en wij Hem mogen danken voor de vergeving die Hij schenkt. Door Pinksteren mogen we ook weten dat de Vader ons niet alleen laat gaan, maar Hij door Zijn Woord en de Heilige Geest ons bij wil staan. 

Geen opmerkingen: